آنیلینگ القایی کنترل دقیق و قابل اعتماد خواص مواد فلزی را امکان پذیر می کند. آنیلینگ القایی عمدتاً برای نرم کردن مواد و تنش‌زدایی استفاده می‌شود که مزایای زیادی نسبت به روش‌های معمولی دارد. آنیل القایی امکان حذف حرارتی ناخالصی ها را در طول آنیل فراهم می کند.

قابلیت اطمینان فرآیند و تکرارپذیری در آنیل القایی

آنیل القایی یک زیر مجموعه گرمایش القایی است. هدف از آنیل القایی این است که به طور خاص بر فلزات با توجه به سختی، چقرمگی و تنش‌های داخلی تأثیر بگذارد تا به خواص مواد بهینه دست یابد. مزیت آنیل القایی عمدتاً گرمایش هدفمند و قابل تکرار قطعات کار است تا همیشه از نتایج یکسان اطمینان حاصل شود. از آنجایی که بازپخت القایی با استفاده از میدان الکترومغناطیسی متناوب به طور مستقیم در قطعه کار گرما تولید می کند، این فرآیند را می توان بسیار دقیق کنترل کرد و همچنین به دلیل استفاده موثر از انرژی از درجه بازده بسیار بالایی برخوردار است. این امر توزیع گرما یکنواخت و عمق نفوذ یکنواخت در قطعه کار را تضمین می کند. با آنیلینگ القایی، خنک سازی به طور ناگهانی با آب یا خنک کننده ها مانند سخت شدن القایی انجام نمی شود. در عوض، دمای قطعه کار به آرامی کاهش می یابد. کل فرآیند گرمایش بدون تماس و در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود.

بازپخت القایی گزینه های بسیار خوبی برای کنترل حرارت ارائه می دهد، زیرا کل فرآیند را می توان برای دستیابی به خواص مواد مورد نظر از طریق فرکانس، توان و زمان بازپخت به طور بهینه تنظیم کرد. این امر کیفیت بالای عملیات حرارتی و تکرارپذیری را تضمین می‌کند، یکی از جنبه‌های مهم تولید انبوه این موضوع است.

آنیلینگ نرم

آنیلینگ نرم القایی زمانی استفاده می‌شود که درجه سختی فلز کاهش یابد،از این روش به عنوان آنیلینگ نرم نیز یاد می شود، زیرا سختی فلز کاهش می یابد و چقرمگی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. محدوده دما برای بازپخت نرم ممکن است بسته به نیاز و کاربرد خاص به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

گرما دهی القایی – کاهش تنش در قطعه کار از طریق آنیلینگ القایی

یکی دیگر از انواع آنیل القایی، آنیلینگ استرس زدایی است. دماهای بسیار پایین تری در آنیلینگ تنش زدایی استفاده می شود. قطعات کار فلزی در این فرآیند آنیل القایی تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند تا تنش های ایجاد شده در حین ماشینکاری یا شکل دهی به حداقل برسد و در بهترین حالت به طور کامل از بین برود. آنیلینگ تنش زدایی همچنین برای عملیات حرارتی قطعات کار با تنش های داخلی بالا استفاده می شود.